Gewoon een 'honeymoon' en KVL -249

Steeds vaker had ik de laatste tijd op gekke tijdstippen hypo's. In de ochtend was ik hier wel aan gewend en moest ik vooral zorgen dat ik meer dan regelmatig tussendoortjes nam. Maar nu had ik ook af en toe 's avonds of 's nachts voor mijn doen flinke hypo's. 

Toen ik dit aangaf bij mijn laatste controle op de poli werd er besloten om voor twee weken een 'Freestyle Libre' te plaatsen om te monitoren wat mijn bloedsuikers nu precies doen. Twee weken lang moest ik al mijn voeding en drinken bijhouden, zodat er bekeken kan worden waarom er juist pieken of dalen in de curven zitten.

Opvallend genoeg bleek ik met name snachts veel hypo's te hebben, maar ook overdag kwamen ze voor. Op mijn verzoek, skipte ik een paar dagen de insuline. Ik spuit slechts eenmaal per dag langwerkende insuline (na de lunch), dus we durfden het aan, met nauwe controle van het Haga (ze kunnen online meekijken), om tijdelijk te stoppen.

Dit ging eigenlijk erg goed. Op een paar kleine pieken en zelfs wat hypo's na, doe ik het eigenlijk erg goed zonder insuline! We hebben dan ook nu besloten dat ik (tijdelijk?) ga stoppen met de insuline. Over een half jaar vindt er dan een nieuwe meting plaats om te kijken of het nog steeds goed gaat.

Het schijnt namelijk dat er ook sprake kan zijn van een honeymoon-periode. Ik had er nog niet eerder van gehoord 😁. Ze zien nu dat sommige Katrio-patiënten een soort opleving krijgen waardoor het lijf net voldoende insuline aan gaat maken. Bij sommige patiënten is die opleving echter tijdelijk. 

'Geniet vooral even van het feit dat het nu niet nodig is en dan zien we over een half jaar weer verder', zei de lieve CF-verpleegkundige. Dus dat ga ik doen! Deze 'rand-diabeet', zoals ik mezelf vaak beschrijf, legt de kaart van CFRD (CF Related Diabetes) even neer en dat is meer dan fijn! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267