Gewoon mammo en KVL -218

Januari is de maand voor mijn jaarlijkse mammografie. En hoewel ik eerst dacht dat ik vorige week al op de foto moest, kwam ik er de avond er voor erachter dat ik pas deze week (namelijk gisteren) naar de 'borstenpletter' moest.

Omdat ik pas einde van de middag aan de beurt was, besloot ik eerst te gaan wandelen in het Zuiderpark in Den Haag. Ik rij er al jaren langs op weg naar het Haga ziekenhuis, maar was er nog nooit gestopt. Er lagen ook een aantal geocaches, het was windstil en het zonnetje scheen nog een beetje door de wolken heen. Het werd een liefdevolle wandeling ;) onderwijl mijn hoofd even ordenend.

Het maken van een mammografie is namelijk ieder jaar weer zenuwslopend. Hoewel ik regelmatig mijn borst controleer en het inmiddels acht jaar geleden is dat ik borstkanker had, durf ik er nooit volledig op te vertrouwen dat het weer goed nieuws zal zijn. 

Precies op tijd werd ik binnengeroepen voor de 'borstenpletter'. De verpleegkundige pakte de foto van vorig jaar er nog even bij en ik vroeg haar of ik daar een foto van mocht maken.
Deze foto deel ik hier. Als je mijn naakte borst niet van de binnenkant wil zien, moet je NU weg klikken 😜.

Ik vind het zelf een reuze interessante foto, hoe je kunt zien hoe mijn borst aan de binnenkant er uit ziet en ook hoe mijn PAC in deze borst zit. 
Ik kreeg laatst de vraag hoe het dan met de andere kant gaat op de plek waar mijn linkerborst is geamputeerd. Uiteraard kan er daar geen mammografie meer gemaakt worden aangezien dit helemaal vlak is. De oncoloog voelt één keer per jaar zowel links als rechts op de borst(plek) en in mijn oksels. Alleen de rechterborst kan met een mammografie (voorkant en zijkant) worden bekeken. 

Na het nemen van de mammografie (die dit keer helaas erg pijnlijk was..) krijg ik normaliter vaak al een eerste uitslag van de verpleegkundige, maar de verpleegkundige van gisteren was hier helaas niet toe bevoegd.

Vanochtend belde gelukkig de chirurg met het goede nieuws dat de borstfoto er goed uitzag en dat ik me over een jaar weer mag melden voor een nieuwe mammografie. Superfijn!!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267