Gewoon het artsenlijstje en de kracht van liefde -168

De eerste uitslagen van mijn urine zijn binnen en het blijkt dat ik op microscopisch gebied te veel eiwitten lek. Gelukkig nog minder dramatisch dan ik in eerste instantie begreep. Het lekken van eiwitten is eigenlijk een eerste signaal dat de filters in mijn nieren minder goed gaan werken. Op de langere duur kan er dan nierschade ontstaan. Om verdere nierschade te voorkomen, heb ik er dus een medicijn bijgekregen.

Het nadeel is dat deze pil eigenlijk een bloeddrukverlager is (en ik een prachtige bloeddruk heb) en het hoestprikkels kan veroorzaken. Nou, hoestprikkel heb ik al genoeg... Maar goed 'het kan..', dus het hoeft niet ;). Ik ben er een paar dagen geleden mee begonnen en we gaan kijken hoe ik er op reageer. 

In januari 2021 mag ik terug naar de poli en wederom 24 uurs urine inleveren. Ook zal ik voor die tijd door de nefroloog (nierarts) gezien worden. Ik voeg weer een nieuwe arts toe aan mijn rijtje van:

- Longarts ( Mijn nummer één: de allerbeste in wie ik zoveel vertrouwen heb en waar ik zo'n goede samenwerking mee heb!); 

- MDL-arts (duidelijk de knapste van alle artsen, McDreamy..); 

- Oogarts (de twee-na-knapste in het rijtje, als ik hem tenminste scherp kan zien..); 

- Oncoloog (die mij met mijn 42 jaar opeens zo oud doet voelen aangezien ze jonger is dan ik);

- Chirurg (die wordt komend jaar 'vervangen' omdat de oude met pensioen gaat);

- Osteoporose-arts (de dame met wie ik het minst een connectie voel).

Zes verschillende artsen (straks dus zeven) die mij jaarlijks of vaker in het jaar willen zien.  Ik zie soms door de bomen het bos niet meer. En hoewel ik altijd heel scherp ben tijdens mijn controles, raak ook ik het wel eens kwijt. Soms fietsen er zelfs nog wat andere disciplines tussendoor zoals de dermatoloog of de KNO-arts, omdat ik dan weer gekke, onverklaarbare klachten heb. 

Ik ben nu toch maar begonnen met een digitaal dossier. Waarin ik per discipline de belangrijke punten van de controle neer tik en in overzichtelijke bestandsmappen bewaar. Naast mijn longfunctie-overzicht in Excel, geeft het me wat meer grip. Over gemaakte afspraken, over hoe ik er eerder voorstond en over aandachtspunten. Het klinkt heel gecontroleerd en dat is het ook. Temeer daar ik over mijn gezondheid niet altijd de controle heb. 

Hopelijk hoef ik dit jaar niet meer naar het Haga, mogelijk alleen voor een afspraak bij de nieuwe arts (nefroloog). Ik ga genieten van de (liefdevolle) herfst en de komende winter. 




Reacties

  1. Reacties
    1. Ik kan me niet heugen wanneer ik daar voor het laatst geweest ben. En door de vele wisselingen in de praktijk heb ik werkelijk waar geen idee wie nu mijn huisarts is..

      Verwijderen
  2. Ik ben weer sinds tijden je blog aan het lezen. En dit is helaas zo herkenbaar. Ook Ruben heeft al een hele rij artsen 😬🙈

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267