Gewoon 'Klazientjes' en de kracht van liefde -171

Klazien uit Zalk. Ken je haar nog? De grijze 'moeke' die bekend stond om haar natuurmiddeltjes?

Deze blog vertel ik alles over alle 'natuurlijke' producten ('Klazientjes') die ik neem. Niets is wetenschappelijk gestaafd en ook ik modder maar wat aan. Maar wie weet heb je er wat aan. Het is een goedkope maar vooral natuurlijke manier om mogelijk iets aan mijn fysieke zijn te verbeteren. 

Ter voorbereiding op dit schrijven las ik op de website van de NCFS ook een stukje over niet-reguliere behandelingen met kruiden en planten, waar mijn eerste 'middeltje' in beschreven staat. 

Laat ik beginnen met de Kurkuma. Sinds jaren slik ik Kurkuma-pillen. Kurkuma is eigenlijk gewoon gele kerriepoeder. Het zou ontstekingsremmend werken. Welke dosering dan precies nodig is, is onbekend. Een arts zei eens dat je misschien wel zoveel er van moet eten dat je geel ziet. 

Een aantal jaar geleden kwam er een moeder in het nieuws die haar CF-zoon een 'supermoes' gaf. Als ik het goed navertel; appelmoes in combinatie met kurkuma, zwarte peper en soja. De jongen had er veel baat bij. Ik ben daarna in plaats van alleen Kurkuma-pillen, Kurkuma-pillen mét zwarte peper gaan slikken. Soja (genistein) kan ook weer kankerverwekkend zijn en dat is in mijn situatie niet heel handig. 

Verder neem ik om de dag drie Paranoten. Dit was een tip van een cyster, die ze trouw eet. Het zijn die noten die vaak in zo'n notenmix zitten. Paranoten zitten vol mineralen en het versterkt het immuunsysteem. Dit laatste is de reden dat ik ze neem. Als je er teveel van eet, krijg je teveel selenium binnen en kan er een seleenvergiftiging plaatsvinden waardoor je bijvoorbeeld haaruitval, jeuk of uitslag kan krijgen. Dus wel oppassen met de hoeveelheid!

Iedere ochtend neem ik tegenwoordig op mijn nuchtere maag een pluk rauwe Zuurkool. In het begin is dat echt wel even wennen (zuuuuuuuurrrr...) en het smaakt me ook niet altijd. Zuurkool schijnt vooral goed te zijn voor je darmflora en het helpt bij het voorkomen van infecties. En omdat mijn buik er nogal eens 'uitschiet' hoop ik met deze gefermenteerde groente wat extra bescherming te bieden. 

Dit probiotische effect hoop ik ook te bereiken met mijn dagelijkse flesje Yakult bij het ontbijt. Het effect van Yakult is algemener bekend. Uiteraard hoop ik ook hiermee mijn darmflora te beschermen. Ik heb begrepen dat je ook nep-yakult kunt drinken, zolang er maar L. Casei in zit.

Dit zijn mijn dagelijkse 'Klazientjes'. Het zijn middeltjes waarvan ik denk 'baat het niet, schaadt het niet'. Uiteraard probeer ik daarnaast ook gezond te eten en te drinken. Neem ik chia-zaad en walnoten in mijn kwark, probeer ik voldoende fruit en groenten te eten en drink ik graag glazen water. 

Ik ben heel benieuwd wat jullie gebruiken ter ondersteuning van jullie gezondheid. Zijn er nog tips of tricks? 'Klazientjes' die ik niet weet? Ik zou het erg leuk vinden om het hier te lezen als je nog een ander 'Klazientje' gebruikt en wat de reden daar voor is. 

Om mijn 'Klazientjes' gezond af te sluiten, hier nog een foto van de kracht van liefde die een vriendin me toe zond:



Reacties

  1. Bij kramp in bed tijdens het slapen een stukje zeep in je bed leggen en het gewoon laten liggen. Vrijwel geen kramp meer gehad! Volgens mij ook van Klazien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die moet ik inderdaad onthouden. Ik heb af en toe heel veel kramp in mijn rechterkuit tijdens het slapen en soms blijft het dan weer maanden weg. Gek!

      Verwijderen
  2. Niet zoveel. Alleen vit D pilletjes...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267