Gewoon vliegen!

We zijn er nog niet over uit waar we deze zomervakantie graag naar toe willen en ook niet of we met de auto gaan of met het vliegtuig. Aangezien ik van een goede voorbereiding houd, belde ik het ziekenhuis om te vragen naar de vliegtest.
Ik had er nog niet eerder één gehad en wist niet wat de voorwaarden waren voor deelname. Aangezien ik tijdens het sporten best een hoop zuurstof gebruik (3 liter tijdens cardio, 1 liter tijdens krachttraining) vroeg ik me af of ik nog wel zonder zuurstof mag vliegen.

Mijn longfunctie is goed genoeg om te mogen vliegen, maar mijn saturatie lag wat in het grensgebied (onder de 95 en boven de 92) dus adviseerde de arts toch een vliegtest te doen.

Tijdens de afname van een vliegtest blaas je twintig minuten via een soort longfunctie-apparaat (en helaas met een knijper op je neus) in een zak waarin het zuurstofgehalte wordt terug gebracht naar het percentage zoals het ook in het vliegtuig is. De saturatie is vervolgens bepalend of zuurstofgebruik nodig is.

Mijn saturatie bij de start van de test was eigenlijk vrij keurig; 94%. Echter na twee minuten dook deze al naar de 80, om vervolgens wat te blijven schommelen rond de 77. Na twintig minuten eindigde ik de test met een saturatie van 75%. Gelukkig herstelde ik wel weer heel snel en was het positief dat mijn hartslag eigenlijk de gehele twintig minuten gelijk bleef.

Natuurlijk wist ik wat de arts ging zeggen; ik mag niet meer vliegen zonder zuurstof. Zowel tijdens het stijgen, de vlucht en het landen moet ik 2 liter zuurstof gaan gebruiken.

Mijn grote vraag is; wat nu??? Ik kan nergens een soort 'protocol' vinden over vliegen met zuurstof. Ik zie door de bomen het bos niet meer, vind er vrij weinig over op internet en heb geen idee waar te starten.

Kan ik nu bijvoorbeeld een willekeurige all-in reis boeken en ga ik dan achteraf met een vliegmaatschappij in conclaaf? Zijn er vliegmaatschappijen die flexibeler zijn dan anderen? Welke stap moet ik eerst nemen en wanneer begin ik daar mee? Hoe zijn de ervaringen van anderen? Is vliegen met zuurstof echt zo ingewikkeld als wordt voorgeschoteld? Wat moet ik allemaal zelf regelen en wat regelt het ziekenhuis? Hoe hoog zijn de kosten? En hoe zit dat als ik een Poc (draagbare zuurstofconcentrator) meeneem?

Ik wil jullie om hulp en advies vragen.
Willen jullie hier op mijn weblog jullie ervaringen met mij delen?

Reacties

  1. Hoi,
    Heb het voor mijn dochter L. wel eens zuurstof aan boord aangevraagd ivm epilepsie, dus andere reden dan bij jou maar toch... Moest ik vooraf aanvragen, pas daarna definitief ticket geboekt. Arke. Zuurstof was erg duur. Of je het nu wel of niet gebruikt, betalen per enkele reis. Geen verzekeringswerk bij ons. Zelf betalen, was volgens verzekering onze keus dat we wilden vliegen.. Eigen spullen mee mocht niet. Mogen niet teveel mensen te gelijk aan boord met zuurstof gebruik. Nou ja, meer weet ik niet maar je weet me anders wel te vinden. grt K

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Op de website van T.ransavia staat veel info over vliegen met O2. Ik vind de service van T.ransavia echt heel goed, ik kan je aanraden om bij hen te informeren.
    Als ik het goed heb, kost het niks extra pas je een POC meeneemt, maar je hebt wel een artsenverklaring nodig, waarin beschreven staat hoeveel O2 je wanneer nodig hebt. Maar die te verkrijgen is na je vliegtest geen probleem.
    Andere maatschappijen kunnen erg moeilijk doen, heb bijv eens met S.wiss gevlogen en toen aangegeven dat ik m'n eigen rolstoel meenam, met als reden m'n longklachten. Werd meteen gebeld door hen en moest een 'fit to fly' verklaring hebben omdat ze me anders niet mee zouden nemen...dus die is veel lastiger wat medische dingen betreft.
    Nogmaals, ik zou allereerst bij T.ransavia.com kijken, die vliegt ook op heel veel bestemmingen en ik vlieg met hen altijd met heel veel tevredenheid!
    En fijne vakantie alvast;)
    Groet, een meeleester

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi mede cfer ik gebruik nu ook o2 bij het vliegen en een poc meenemen is echt super goed te doen ik heb veel tips voor je en ik gebruik de innogen G3 ,, deze kun je ook in je vakantie zelf als je een flinke wandeling gaat maken gebruiken en in de bergen als je een keer wat in ijlere lucht gaat doen . Ik zou wel zelf ook een saturatie meter aan schaffen voor een paar tientjes heb je die al . Je kunt de poc voor 10 euro per dag huren bij een zuurstof leverancier of als je in nl ook zuurstof gebruikt er voor thuisgebruik nemen en die kan je dan ook mee op vakantie nemen , ze geven steeds pufjes zuurstof af maar dat is prima te doen . Succes ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjullie wel alledrie voor jullie uitgebreide reacties.
    Ik zal binnenkort hier even een update geven van mijn bevindingen en de ontwikkelingen. Fijn om te horen dat vliegen soms ook geen ingewikkeld gedoe is!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon Spanje en KVL -267