Gewoon gewichtige zaken

In het verleden had ik eigenlijk nooit moeite met mijn gewicht. Ik was wat je noemt 'een dikke cyster'. Tijdens infecties verloor ik wel gewicht, maar dat at ik er daarna ook wel weer in een vrij rap tempo aan.

De laatste twee, drie jaar echter werd het steeds moeilijker om gewicht er weer bij te krijgen en koos ik er vaker voor om tijdelijk aan de drinkvoeding te gaan voor de extra calorieën. Zodra er echter gedreigd werd met sondevoeding, zette ik mijn hakken pardoes in het zand. Zolang ik nog een normale bmi heb, weiger ik een slang in mijn neus.

Tijdens de laatste opname was ik weer enkele kilo's kwijt geraakt en het lukte me thuis niet zo goed ze er weer bij te krijgen. Sterker nog; vaak zag ik het afgelopen jaar mijn gewicht steeds een paar honderd gram afnemen. Maar omdat mijn bmi nog steeds oké is, nam ik het voor lief.

In december zag ik mezelf op de weegschaal weer onder een kleine magische grens schieten en toen begreep ik dat er iets moest gebeuren. De drinkvoeding kwam weer van zolder en ik vroeg een gesprek aan met de diëtiste.
Ik begreep opeens dat als ik nu weer een infectie krijg, de kans groot is dat ik zo onder de 50 kg schiet en dat is voor mij echt een no-go. Dus wil ik reserves gaan kweken.
Ook heb ik het vaak koud, misschien door te weinig vet? En heb ik het idee dat insuline spuiten steeds vaker pijn doet door het gebrek aan vet om in te prikken.

Ik legde mijn vraag bij de diëtiste voor; 'hoe kan ik op een gezonde manier aankomen zonder dat ik met zes pannen op het vuur moet koken en mijn gezin calorierijk mee moet eten?' Immers, ik wil wel dat man en kind gewoon blijven eten, zij hebben beiden geen wens aan te komen (sterker nog, Sebastiaan is net elf kilo kwijt!). En het liefst gebruik ik geen chemische (drink)voeding.

Er zijn trucjes die ik al toepaste; volle melkproducten (kwark) ipv de magere die ik altijd nam, een sausje bij het vlees, zes keer per dag eten, overal een laag boter op, mayonaise.
De diëtiste kwam met tips als; avocado op brood, handje pinda's, rauwkost met dressing extra bij de hoofdmaaltijd, pindakaas, maar ook wat tapas (droge worstjes, blokjes kaas, stukje wraps) in de koelkast om tussendoor even snel te pakken.

De afgelopen maand kwam ik, ook met hulp van twee flesjes drinkvoeding op een dag, bijna een kilo aan. Helaas heb ik afgelopen week een klein griepje gehad en is de kilo weer weg (frustrerend). Maar hee; had deze kilo wel direct zijn nut bewezen ;).

Hebben jullie nog goede tips voor 'gezond aankomen'?

Reacties

  1. ik zal vrijdag je chocolade voorraad aanvullen, ook al is dit niet heel gezond zus........
    broodje brie, broodje salade, vette vis, zijn misschien nog ideetjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien in kleine porties eten en denken, dat je mag en alles kan eten. Uiteraard is een goede suiker ook belangrijk en misschien je insuline ietsje verhogen (uiteraard als je constant eten of binnen handbereik hebt). Wellicht sporten om eiwit opname en spiergroei te versnellen.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267