Gewoon kwartet!

'Mag ik van jou in het thema 'ziektes' Cystic Fibrosis?'
'Ja, heb ik!'

'Heb je dan ook in het thema 'ziektes' Borstkanker?
'Ah ruk ja, heb ik ook!'

Heb je dan toevallig ook 'Diabetes'?
'Ja tuurlijk...'

'Ennuh..., heb je dan als laatste ook nog 'Osteoporose'?'
'Tja.....'

'KWARTET!!!!'

Ja. ja. Je leest het goed. Ik heb er weer een prachtige nieuwe diagnose bij; Osteoporose.

In december moest ik naar de oncologe en omdat zij fris en nieuw is, werden er allerlei onderzoeken uit de kast getrokken waaronder een dexa scan (botdichtheidsmeting). In de eerste week van januari belde de oncologe me met het nieuws dat er inderdaad in mijn onderrug osteoporose is gezien en ook mijn linkerheup verzwakt is. Ze vertelde enthousiast over alle wilde plannen die ze heeft in het wijzigen van het behandelbeleid. Van botversterkers via het infuus, tot extra vitaminen en het stoppen van de kankermedicatie.

Ik moet eerlijk zeggen dat het me duizelde en overviel. Met al mijn positiviteit had ik verwacht dat er niks uit de scan zou komen en ik gewoon op het gebaande pad door zou lopen. Ik trapte dus heel hard op de rem. Ik heb haar uitgelegd dat mijn longarts mijn hoofdbehandelaar is en ik helemaal niks ga wijzigen zonder overleg met hem en zonder zijn akkoord.

Een week later bleek dat de longarts zich grotendeels in de wijzigingen kon vinden maar ook mijn vragen en twijfels heel goed begreep. Ook is het lastig om de oorzaak van de osteoporose aan te wijzen. Dit kan namelijk CF gerelateerd zijn, maar kan ook komen doordat ik al vier jaar in de overgang zit door de kankermedicatie. Dus de vraag is op dit moment waar ik wijs aan doe.
Ik ben niet zozeer bang voor de osteoporose (ik kan dat eigenlijk niet echt goed inschatten) als wel voor de wijzigingen in het behandelbeleid.

Het overleg tussen de longarts en oncologe verloopt niet zo soepel als ik zou willen, dus ik wacht nu ruim twee weken op een behandelbeleid. Dat neem ik overigens mijn CF-team en longarts niet kwalijk ;). Niets dan lof voor hen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267