Gewoon gestart en KVL -273

Ook het leven in het Haga startte alweer vroeg in het nieuwe jaar. Op de derde dag van januari stond mijn eerste poli-bezoek al weer ingepland. Ik mocht me einde van de ochtend melden voor mijn jaarlijkse mammografie. Hoewel het met de zenuwen steeds beter gaat, is het toch iedere keer weer licht spannend of de uitslag wel goed zal zijn.

Dit jaar trof ik helaas een leerling aan. Omdat ook mijn port-a-cath (PAC) in de rechterborst zit, is het maken van een mammografie een uitdaging. We willen immers niet dat ook de PAC sneuvelt maar er moet wel zoveel mogelijk van de borst op de foto staan. 

De leerling liet me meerdere keren verplaatsen, pakte weer mijn borst, trok er nog eens aan, neee... toch weer even anders staan. Na een aantal minuten had ze de borst er eindelijk onder liggen en werd het zaakje geplet. Neeeeee.... toch niet goed neergelegd en het apparaat ging weer terug omhoog. 

De andere verpleegkundige kon het niet meer aan zien en kwam toch maar even helpen. Ook ik probeerde mijn geduld te bewaren maar vroeg me inmiddels ook af hoelang ik dit nog kon toestaan. Ik ben pro leren en vind absoluut dat nieuwe mensen ook moeten kunnen oefenen, maar met een pijnlijk onderzoek als dit is dit niet zo prettig. 

Met de aanwijzingen van de ander kwam mijn borst er eindelijk goed onder te liggen. De tweede foto ging gelukkig iets sneller, al duurde ook dit langer dan normaal. 

Na afloop weer even wachten in het hokje en gelukkig werden de foto's dit jaar al direct kort beoordeeld. Ik kreeg dan ook te horen dat er volgens de verpleegkundige geen opmerkelijke dingen werden waargenomen maar dat dit nog wel bevestigd moest worden door de radioloog. 

Een week later werd ik gebeld door de mamma-verpleegkundige dat de foto's er inderdaad goed uitzagen en dat ik me over een jaar weer mag melden. FIJN! 

Vorige week moest ik alweer naar het Haga voor een ander onderzoek, daarover later meer. 



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267