Gewoon op de borstenfoto!

Vanochtend was het weer tijd voor mijn jaarlijkse mammografie.
Ik kan zeggen dat ik inmiddels aardig door de wol geverfd ben qua medische bezoeken en onderzoeken. Meestal lukt het best aardig om mijn 'verstand op nul te zetten' en het allemaal maar te ondergaan. Maar ik ben er nu wel achter dat zo'n mammografie nooit went, nooit.

Een paar keer per week check ik toch wel even mijn rechterborst en zelf voel ik niks geks, maar als een tumor nog erg klein is, kun je deze niet voelen. Daar zou een mammografie dus uitsluitsel over moeten kunnen geven.

Met het lood in mijn slippers ging ik dus weer naar het Haga, locatie Sportlaan dit keer.
Ik trof een aardige verpleegkundige. Ik vroeg haar zeer voorzichtig te zijn met mijn Port a cath tijdens het pletten van de borst. Toen ze halverwege was, besloot ze toch een collega er bij te halen omdat ze geen ervaring had met de combinatie PAC en mammografie.

De collega zorgde voor het maken van de foto's. Mijn arme borstje werd weer volledig geplet.
Na afloop zei de verpleegkundige dat ze direct de radioloog zou bellen en of ik maar even wilde wachten in het kleedhokje.

Daar zat ik dan in het hokje van een meter bij een meter met de zenuwen in mijn lijf. Zou het een goed teken zijn dat ze direct ging bellen of toch juist niet?

Het bleef een lange tijd stil en ik kreeg het alsmaar warmer en warmer.

Toen hoorde ik opeens: 'Ja, ik heb zojuist foto's gemaakt van mevrouw B.' en een hoop gehum er achteraan.

Ik kon ondertussen alleen maar prevelen: 'laat het alsjeblieft goed zijn,
laat het
als.
je.
blieft.
goed zijn...'

'Okee,, bedankt',  hoorde ik en ik zette me schrap.
De radioloog had geen zichtbare afwijkingen gezien en de foto was gelijk aan die van 2014.
PFIEW!

De tranen schoten in mijn ogen. Het ziet er (vooralsnog) goed uit!!!

Zoals ik het begrijp wordt er nog kritisch naar de beelden gekeken en dan krijg ik donderdag aanstaande officieel de uitslag van de chirurg. Maar op dit moment zijn de eerste berichten dus goed.
Duimen jullie mee voor donderdag?

Reacties

  1. Ohh wat een spannende situatie!! Fijn dat het goed lijkt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mara, Fijn dat je voorlopige uitslag goed is. En nee, zo'n mammo went nooit! De ene keer doet het meer pijn dan de andere, maar wat zullen veel vrouwen blij zijn als het op een andere manier zou kunnen. (vast uitgevonden door een man :P)
    Groetjes en ik stuur je een "hartje".
    Martina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad niet prettig. Maar vooral alle stress en angst rondom de mammografie went voor mij nooit. Dank voor het hartje! Lief! ❤️

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267