Gewoon vaccins en KVL -187

De vaccins... Ik wil er een stukje over schrijven. En eigenlijk ook niet... 

Ik merk dat veel mensen in mijn omgeving denken dat ik óf al gevaccineerd ben óf heel snel aan de beurt zal zijn. Maar niets is minder waar.

Daar waar ik eerst in de hoog-risicogroep viel (vanwege én longklachten én diabetes) zijn we ongemerkt gedegradeerd tot risicovolle kwetsbaren die tegelijk met de gezonde mens gevaccineerd kunnen worden. Ik had de hoop eind februari, begin maart de eerste prik te krijgen, maar ben nu net als de gezonde 18-60 jarige pas vanaf mei aan de beurt. Kijk maar naar dit overzicht:

Het voelt heel naar om wel een medische risicogroep te zijn, maar niet als zodanig in de vaccinatierij te staan. Ik vind het ongelooflijk dat wij niet eerder gevaccineerd worden. Immers de maatregelen zijn er om de kwetsbaren te beschermen maar de vaccins zijn niet voor de kwetsbaren?!! 
In de landen om ons heen worden de kwetsbaren wel eerder gevaccineerd, maar in ons land verdwijnen de meest effectieve vaccins in de gezondste armen. Dat voelt wrang en is pijnlijk en verdrietig.

Begrijp me goed; ik zou niet in de schoenen van Hugo willen staan en ik snap dat iedere groep vindt dat hij of zij voorrang moet krijgen. Maar is 'het beschermen van de kwetsbaren' niet precies waar het allemaal om draaide?

Ik ben niet iemand die zich hier snel over de politiek of morele keuzes uitlaat, maar dit raakt me diep. Na een jaar waarin niet alleen ik, maar ook mijn gezinsleden zich nog meer moeten isoleren dan de 'gewone Nederlander', wil ik aan de beurt zijn voor extra bescherming. 
Ik snap heel goed dat iedereen een ander idee heeft over de noodzaak of het belang van vaccineren en dat respecteer ik uiteraard. Ik spreek hier dan ook alleen mijn persoonlijke wens tot vaccineren uit.

Vergeetonsniethugo maakt zich hard voor het vaccineren van onze vergeten doelgroep; de 18-60 jarigen met een kwetsbare gezondheid. Op hun website staat ook een petitie en het zou fijn zijn als je deze wilt tekenen. 

Inmiddels weet ik dat sommige huisartsen via een zogenaamde 'spillage-lijst' CF-ers (en vaak ook hun partners) vaccineren. Uiteraard heb ik ook contact met mijn huisarts gezocht. Het lastige is dat ik hem niet persoonlijk ken (veel wisselingen in de praktijk en ik ga bij klachten altijd direct naar het Haga). Hij acht de kans klein dat ik eerder aan de beurt kan komen.

Met alle rumoer rondom Astra Zeneca is dat ook niet direct mijn favoriete vaccin om te krijgen. Eigenlijk nog niet eens zozeer vanwege de kans op trombose (die is namelijk echt nihil), maar meer vanwege de geringere effectiviteit. Anderzijds neem ik deze uiteraard wel als ik 'm krijg aangeboden. 
Echter in april komen er ook extra ladingen Pfizer binnen en die zou ik nog liever willen hebben.

Ik blijf gewoon maar goede moed en hoop houden. 






Reacties

  1. Ben het volledig met je eens! Communicatie tussen de diverse medische afdelingen is, ondanks de voortschrijdende automatisering, nog steeds een farce. Denk dat de wil er is, maar deze prik organisatie wordt geregeld door hoofdzakelijk ambtenaren die gewend zijn geen verantwoordelijkheid te nemen. Zal voor je duimen dat er ergens een spuitje voor je overblijft! Houd je "taai"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yprosanun-hi Dave Hundley get
    Best
    growlaytouchsders

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267