Doktertje spelen

Deed jij het vroeger: 'doktertje spelen'? Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat ik het veel heb gedaan. Ik wilde wel altijd zuster worden en later dus dokter.

Tijdens mijn opname op de afdeling verloskunde (2008), heb ik geleerd erg alert te zijn op hetgeen er gebeurd met mijn infuzen. Men had er daar gek genoeg 'weinig kaas van gegeten' en ik merkte vaak dat er fouten gemaakt werden. Ik raakte daardoor aardig kundig in het bedienen van mijn pompen.
Toen het er huidige opname mede van afhing of ik naar huis mocht mits ik zelf de pompen kon wisselen, riep ik direct toe dat ik alles zelf zou doen. Het is inmiddels de derde keer dat ik met een thuispomp zit. Alle keren heb ik het eigenlijk zelf gedaan. Ik vind het fijn om van niemand afhankelijk te zijn en moet eerlijk zeggen dat ik de kundigheid van de thuiszorg ook niet altijd vertrouw.
Inmiddels speel ik dezer dagen genoeg 'doktertje'. Dagelijks wissel ik mijn pompen, flush ik de lijn door en probeer ik zo steriel mogelijk te werk te gaan.

Momenteel heb ik een aardige Thuiszorg-meneer die voor mij zou moeten zorgen. Hij is één keer geweest om een snoertje aan te leggen, eenmaal om mijn pleister te verschonen. De manier waarop hij vervolgens aan mijn midline zat te trekken, stelde mij niet gerust. De griplock (soort pleister waar het slangetje direct aan bevestigd zit) heb ik dan ook niet door hem laten verwisselen.
Twintig uur geleden heb ik de beste man gebeld om hem te vragen of mijn pleister alsjeblieft opnieuw verwisseld mag worden. Doordat het soms toch wat lekt bij de insteek, wil ik graag een verschoning. Niemand heeft er echter terug gebeld. Blijkbaar staat de mobiel uit tijdens het paasweekeind... Een ander nummer heb ik niet. Gek genoeg leidt het niet tot paniek.
Meneer Thuiszorg heeft ook aangegeven dat hij mijn midline er niet uithaalt. Hij schijnt het niet te mogen en wil het niet doen; 'stel dat er iets misgaat'. Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat er mis kan gaan. Als hij het gaatje na afloop maar goed dicht drukt en een puik drukverbandje aanlegt, is er mijns inziens geen risico. Prima, ieder zijn eigen keuze, maar de vorige keren haalde de thuiszorg wel mijn midline er uit.
Het is fijn om me nu zeker te voelen, geen stress te voelen over de midline of over de aflatende en blijkbaar niet bereikbare Meneer Thuiszorg. Het loopt (letterlijk en figuurlijk) allemaal wel. Nog een week te gaan. Zolang de midline blijft doen wat hij moet doen, heb ik geen zorgen.

Fijne paas allemaal!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon Spanje en KVL -267